Učiteľ druhého stupňa základnej školy

Kód kvalifikácie

U2341002-00446

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2341002

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
charakterizovať metódy sebavzdelávania
vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka a ich psychodidaktické aspekty
formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe
popísať základné teórie učiteľskej profesie
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na nižšom sekundárnom stupni
formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty
Zručnosti
analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
uskutočniť didaktickú analýzu učiva
identifikovať sa s celoživotným vzdelávaním
vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
riadiť výchovno-vzdelávací proces
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
reflektovať skutočný proces učenia sa a porovnať ho s naprojektovaným procesom
vysvetliť pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity
stanoviť si ciele svojho profesijného rozvoja
dodržiavať zásady efektívnej komunikácie
Kompetencie
samostatnosť v plánovaní a realizovaní svojho profesijného rastu a sebarozvoja
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri realizovaní vyučovania
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
schopnosť riešiť problémy a konflikty
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
  • popísať základné teórie učiteľskej profesie
  • charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty
  • vysvetliť pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať školský systém a inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
opísať základné teórie učiteľskej profesieústna metóda
správne vyhľadávať vo vybranej školskej dokumentáciipraktické skúšanie
popísať pedagogické a odborové poznatkyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
  • rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
  • charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
  • vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
  • reflektovať skutočný proces učenia sa a porovnať ho s naprojektovaným procesom
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiakaústna metóda
zhodnotiť sociálno-patologické prejavy správania sa žiakovústna metóda
identifikovať individuálnu charakteristiku žiaka na modelovej úloheústna metóda
vyhodnotiť biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládežeústna metóda
popísať problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakoviústna metóda
porovnať rôzne procesy učenia saústna metóda
navrhnúť vhodné korekcie v procese učenia saústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka a ich psychodidaktické aspekty
  • definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov
  • hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
  • vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka a ich psychodidaktické aspektyústna metóda
zvoliť vhodné metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakovústna metóda
zvoliť vhodné formy hodnotenia v modelovej situáciiústna metóda
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej vyučovacej hodineústna metóda
aplikovať vhodné metódy hodnotenia v modelovej situáciiústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
  • dodržiavať zásady efektívnej komunikácie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácieústna metóda
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe konfliktuústna metóda
posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triedepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
  • uskutočniť didaktickú analýzu učiva
  • vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek
  • riadiť výchovno-vzdelávací proces
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať základné princípy práce pri používaní BOZPústna metóda
popísať vhodné vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiakaústna metóda
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktikyústna metóda
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkovpísomná metóda
zvoliť vhodný pracovný postup výchovno-vzdelávacieho procesuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
  • charakterizovať metódy sebavzdelávania
  • stanoviť si ciele svojho profesijného rozvoja
  • identifikovať sa s celoživotným vzdelávaním
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda
zvoliť vhodné metódy sebavzdelávania na základe analýzy modelovej situácieústna metóda
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvojaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka
  • transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
preukázať primerané vedomosti v odbore a v jeho didaktikeústna metóda
preukázať primerané vedomosti v oblasti pedagogiky a psychológieústna metóda
zvoliť vhodný postup transformovania vedeckého systému odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe
  • definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na nižšom sekundárnom stupni
  • formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxeústna metóda
definovať metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácieústna metóda
popísať teoretické i praktické súvislosti didaktiky v príslušnej špecializácii s ohľadom výučbuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63