Scénický a kostýmový výtvarník
Kód kvalifikácie
U2651004-01655
Úroveň SKKR
6
SK ISCO-08
2651004
Sektorová rada
Kultúra a vydavateľstvo
Vedomosti |
---|
popísať všeobecné historické zákonitosti estetiky úžitkového výtvarného umenia |
vysvetliť zásady scénickej tvorby |
charakterizovať vlastnosti a spôsoby použitia materiálov vo výtvarnej tvorbe |
určiť vzťahy medzi tradičným a netradičným materiálom, jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami uplatnenia |
charakterizovať základy anatómie, proporcií, zobrazovania ľudského tela v grafickej a plastickej podobe |
analyzovať súčasné scénické trendy, ako aj domáce a svetové dianie v divadelnej, filmovej a televíznej tvorbe |
hodnotiť výrobky z hľadiska technologického, funkčného a estetického |
popísať umelecké diela reprezentujúce divadelné dedičstvo našich predkov a významné diela svetových dramatikov |
charakterizovať dôležité súvislosti z dejín divadla, filmu, výtvarného umenia, hudby a architektúry |
vysvetliť teóriu scénografie, hmotnej kultúry a odievania |
vysvetliť základy nových médií (svetlo a 3D aplikácie) |
vysvetliť základy deskriptívnej geometrie |
Zručnosti |
---|
analyzovať dramatický text |
navrhovať správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky |
používať najbežnejšie výtvarné a textilné techniky - maľba na textil, hodváb, batika, výšivka, kašírovanie, drevorezba atď. |
prezentovať výtvarnú myšlienku prostredníctvom grafického vyjadrenia v príslušnej dokumentácii |
vytvoriť výtvarný návrh, potrebnú dokumentáciu a jej realizáciu v danom časovom limite |
samostatne navrhovať a vytvárať súčasné, historické, ľudové a fantazijné návrhy scénického a kostýmového riešenia v konkrétnom materiáli v inscenačnom a audiovizuálnom umení |
pracovať s počítačom, používať príslušné užívateľské programy a pomocou nich realizovať výtvarné zámery |
vykonávať odborný dohľad nad výrobou scény, kostýmov, rekvizít a bábok |
spolupracovať pri tvorbe svetelného dizajnu pre inscenačné a audiovizuálne projekty s režisérom, svetelným dizajnérom, resp. kameramanom |
prezentovať a obhájiť výtvarný návrh v inscenačnom a tvorivom tíme |
Kompetencie |
---|
schopnosť kreativity |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
schopnosť pracovať v tíme |
schopnosť adaptability, flexibility a improvizácie |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy |
formovať svoj vlastný výtvarný názor |
Hodnotená spôsobilosť
- popísať umelecké diela reprezentujúce divadelné dedičstvo našich predkov a významné diela svetových dramatikov
- analyzovať súčasné scénické trendy, ako aj domáce a svetové dianie v divadelnej, filmovej a televíznej tvorbe
- popísať všeobecné historické zákonitosti estetiky úžitkového výtvarného umenia
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať na základe konkrétnych ukážok diela z našej histórie divadla a dramatických textov | ústna metóda |
charakterizovať na základe konkrétnych scénografických prác súčasné trendy, ako aj domáce a svetové dianie v divadelnej, filmovej a televíznej scénografie | ústna metóda |
definovať jednotlivé vývinové etapy estetiky hmotnej kultúry a dejín odievania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na min. 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady scénickej tvorby
- vysvetliť teóriu scénografie, hmotnej kultúry a odievania
- analyzovať dramatický text
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť na konkrétnom projekte vzťahy medzi tradičným a netradičným materiálom, jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami uplatnenia | ústna metóda |
kompozične umiestniť jednu a viac postáv v priestore v spojení s ďalšími objektmi | praktické skúšanie |
definovať princípy scénografickej a kostýmovej tvorby na základe konkrétnej ukážky, resp. návrhu | písomná metóda |
vysvetliť štruktúru dramatického textu na konkrétnom diele | ústna metóda |
použiť rôzne kresliarske a maliarske techniky pri návrhu časti dramatického textu, resp. obrazu zo scenára | praktické skúšanie |
používať odbornú terminológiu z oblasti teórie scénografie, hmotnej kultúry, výtvarného umenia, scénického a filmového umenia | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- navrhovať správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky
- pracovať s počítačom, používať príslušné užívateľské programy a pomocou nich realizovať výtvarné zámery
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
skonštruovať strih scénického kostýmu podľa predloženého výtvarného návrhu | praktické skúšanie |
vymodelovať strih podľa výtvarného návrhu s ohľadom na vlastnosti použitého materiálu a pripraviť strihové šablóny | praktické skúšanie |
zostaviť technologický postup pre navrhnutý kostým s využitím najnovších počítačových technológií | praktické skúšanie |
pracovať s grafickými počítačovými systémami | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 80%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať vlastnosti a spôsoby použitia materiálov vo výtvarnej tvorbe
- určiť vzťahy medzi tradičným a netradičným materiálom, jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami uplatnenia
- hodnotiť výrobky z hľadiska technologického, funkčného a estetického
- charakterizovať základy anatómie, proporcií, zobrazovania ľudského tela v grafickej a plastickej podobe
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť na základe konkrétnej ukážky vlastnosti a použitie rôznych materiálov | praktické skúšanie |
popísať na základe konkrétneho scénického a kostýmového návrhu vzťahy medzi rôznymi typmi materiálov | ústna metóda |
navrhnúť správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky | praktické skúšanie |
definovať základy anatómie, proporcií ľudského tela na konkrétnom modele | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- používať najbežnejšie výtvarné a textilné techniky - maľba na textil, hodváb, batika, výšivka, kašírovanie, drevorezba atď.
- prezentovať výtvarnú myšlienku prostredníctvom grafického vyjadrenia v príslušnej dokumentácii
- vytvoriť výtvarný návrh, potrebnú dokumentáciu a jej realizáciu v danom časovom limite
- samostatne navrhovať a vytvárať súčasné, historické, ľudové a fantazijné návrhy scénického a kostýmového riešenia v konkrétnom materiáli v inscenačnom a audiovizuálnom umení
- prezentovať a obhájiť výtvarný návrh v inscenačnom a tvorivom tíme
- vykonávať odborný dohľad nad výrobou scény, kostýmov, rekvizít a bábok
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vypracovať zadanú časť konkrétneho scénického alebo kostýmového návrhu s použitím bežných výtvarných techník | praktické skúšanie |
vysvetliť na základe predloženej dokumentácie výtvarnú myšlienku konkrétneho dramatického diela | ústna metóda |
vypracovať výtvarný návrh pre vybranú časť z dramatického textu z historického, resp. fantazijného žánru | praktické skúšanie |
charakterizovať spôsob, akým sa presadzuje výtvarný návrh v inscenačnom tíme | ústna metóda |
charakterizovať postupy potrebné pre odborný dohľad nad výrobou scény, kostýmov, rekvizít a bábok | ústna metóda |
vypracovať výtvarný návrh vybranej časti dramatického textu a potrebnú dokumentáciu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať dôležité súvislosti z dejín divadla, filmu, výtvarného umenia, hudby a architektúry
- vysvetliť základy nových médií (svetlo a 3D aplikácie)
- vysvetliť základy deskriptívnej geometrie
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
na základe predložených ukážok z dejín výtvarného umenia, divadla, resp. filmu, hudby a architektúry určiť dobu, historické a umelecké súvislosti jednotlivých diel | ústna metóda |
charakterizovať základy nových médií | ústna metóda |
definovať princípy deskriptívnej geometrie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- spolupracovať pri tvorbe svetelného dizajnu pre inscenačné a audiovizuálne projekty s režisérom, svetelným dizajnérom, resp. kameramanom
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vypracovať návrh koncepcie svetelného dizajnu krátkej scény s prihliadnutím na scénický a kostýmový návrh | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Metodické usmernenia |
---|
Formálne vzdelávanie: vysokoškolské (terciárne) Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 Neformálne vzdelávanie a informálne učenie sa Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18 Skúšok v rámci informálneho a neformálneho vzdelávania sa môžu zúčastniť absolventi príbuzných študijných programov, ako sú architektúra a absolventi študijných programov na VŠVU. Minimálnou požiadavkou pre absolvovanie skúšky je ukončené vysokoškolské vzdelanie I. stupňa. |