pondelok, 20. december 2021

Hovorí sa, že človek sa učí celý život. Je to tak, učenie sa určite nespája len s mladosťou a určitým obdobím v živote človeka. Počas celého života sa stretávame s novými vecami, výzvami, požiadavkami a neustále sa dozvedáme niečo nové. V spojitosti s učením si väčšinou predstavíme školu, štúdium, niečo, čo má zaužívanú formu, ale je to aj niečo, čo vzniká mimovoľne, neúmyselne a práve preto sa to často ani za učenie nepovažuje.

 

V súčasnosti platný zákon o celoživotnom vzdelávaní rozlišuje školské vzdelávanie a ďalšie vzdelávanie. Školské vzdelávanie prebieha v školách, kde absolvent získa stupeň vzdelania vo forme vysvedčenia, výučného listu, diplomu a podobne. Ďalšie vzdelávanie je vzdelávanie nadväzujúce na stupeň vzdelania dosiahnutý v školskom vzdelávaní, nadväzuje na školské vzdelávanie a realizuje sa v inštitúciách ďalšieho vzdelávania. Umožňuje človeku získať kvalifikáciu, či doplniť, obnoviť, rozšíriť alebo prehĺbiť si kvalifikáciu nadobudnutú v školskom vzdelávaní. Úspešným absolvovaním ďalšieho vzdelávania však nemožno získať stupeň vzdelania.

Ako sme už uviedli, okrem formálneho a neformálneho vzdelávania získavame vedomosti, zručnosti a kompetencie aj prostredníctvom informálneho učenia sa, ktoré prebieha ako bežná súčasť života mimo vzdelávacích inštitúcií. Ukazuje sa, že práve táto forma učenia sa predstavuje doposiaľ skrytý potenciál celoživotného vzdelávania.

 

Ide o osvojovanie si vedomostí,  zručností a kompetencií na základe každodenných skúseností a činností v práci a vo voľnom čase vrátane sebavzdelávania. Nie je organizované ani systematické a nemusí byť ani inštitucionálne koordinované. Je spontánne a poháňané vnútornou zvedavosťou človeka.

 

Napriek tomu, že práve informálne učenie sa je najstaršou formou, ktorá prebieha už od raného detstva, väčšinou mu nie je prisudzovaná adekvátna hodnota a význam. Má pritom množstvo výhod, ako  napríklad absencia stresu, predpísaných metód a postupov, prirodzenosť, intuitívnosť, sebarozvoj, podporovanie zvedavosti, relatívne nízke finančné náklady či časová nenáročnosť.

Pripravovaná novela zákona o celoživotnom vzdelávaní poskytne možnosť overenia vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré záujemcovia o overenie kvalifikácie nadobudli mimo školského vzdelávania – t. j. neformálnym vzdelávaním alebo informálnym učením sa. Úspešní absolventi skúšok na overenie kvalifikácie získajú osvedčenie o kvalifikácii akceptované zamestnávateľmi a porovnateľné s dokladom nadobudnutým v rámci školského vzdelávania.